Doorgaan naar hoofdcontent

Vijf keer Zuid-Afrika - deel 2

Dit jaar gaan mijn vriendin en ik voor de vijfde keer naar Zuid-Afrika. Een jubileum.
De eerste reis naar de Regenboognatie was in 2000. Daarna volgde 2004, 2008 en 2009.

In een vijfluik neem ik je mee terug in de tijd vanaf 2000 en eindig ik met mijn route van de reis die we dit jaar gaan maken.

Route 2004: Kaapstad, Springbok, Namibië (Fish River Canyon, Sossusvlei, Etosha), Botswana (Chobe NP, Okavango Delta), Zimbabwe (Victoria Falls)

De reis door vier landen begon in Zuid-Afrika. Voordat mijn vriendin en ik ons aansloten bij het internationale gezelschap waarmee we met een grote safaritruck door zuidelijk Afrika zouden trekken, hadden we een paar dagen voor onszelf in Kaapstad.

Victoria en Alfred Waterfront - Kaapstad

In 2000 wilden we al naar Robbeneiland, maar er was een wachttijd van twee dagen, dus ging de excursie jammer genoeg toen niet door. Ik had nu ruim van te voren via internet kaartjes besteld. We vertrokken naar Robbeneiland vanaf de klokkentoren in de haven van de Victoria en Alfred Waterfront. Bij aankomst op het eiland krijg je het toch een beetje benauwd. Hoewel het eiland maar 7 km voor de kust ligt ervoer ik de geïsoleerdheid van deze memorabele plek.

Cel Mandela - Robbeneiland

Een ex gevangene leidde ons rond. Op de binnenplaats was ik even gevangene tussen de omringende muren van de binnenplaats waarop foto's van gevangenen stonden afgebeeld. Hoogtepunt van de dag was de cel van Nelson Mandela. Ik vroeg me af hoe hij na een onmenselijke gevangenschap zoveel tolerantie en veerkracht kon tonen zonder enige wrok. Hij was een held en is een legende.

Robbeneiland - Zuid-Afrika

We hadden deze keer geen beschikking over een auto. We hebben veel gelopen, maar leuker nog was het vervoer met de minibusjes. Toeterend reden we in een overvol busje met vooral 'locals' door Kaapstad. In Camps Bay riepen we 'Driver, please stop!' Het busje stopte en wij stapten we uit. Na een terrasje en het strand hielden we weer een busje aan en gingen we terug naar Kaapstad. Het waren geen rustige ritten, want de muziek deed pijn aan je oren en de chauffeur had constant haast. Maar het was geweldig en goedkoop.
Tip: zorg dat je contant geld bij je hebt.

De kleurrijke wijk Bo-Kaap ligt aan de voet van Signal Hill. De pastelkleurige woningen accentueren de schilderachtige omgeving van deze gezellige volksbuurt. Zelfs de auto's hebben de kleuren van de huizen. Waar veel huizen in Kaapstad omringd zijn met hekken vanwege veiligheid heerst hier nog een relaxte sfeer en staan de deuren soms gewoon open en spelen kinderen op straat.

Bo-Kaap

Een dag voor vertrek met de safaritruck hadden we samen met onze reisgenoten, die voornamelijk bestonden uit Australiërs en Engelsen, een briefing met twee Zimbabwaanse reisbegeleiders. De volgende dag verlieten we Kaapstad en wierpen op Blouberg nog een laatste blik op deze fantastisch gelegen stad. Vervolgens verlieten we Zuid-Afrika bij Springbok en begonnen we aan ons avontuur door Zuidelijk Afrika.

Springbok

Populaire posts van deze blog

Route 62

Amerika heeft Route 66, die dwars door de VS loopt van Chicago naar Los Angeles. Ook Zuid-Afrika heeft zijn eigen Route: Route 62. Dit is de langste wijnroute van de wereld die loopt van Kaapstad naar Port Elizabeth. Wijngaarden Route 62 is de alternatieve route voor de N2 tussen Kaapstad en Port Elizabeth. De schilderachtige route slingert door vele landschappen van de Oost- en Westkaap. Onderweg rijd je door wijnvelden van o.a. Robertson, de fruitgaarden van Barrydale, de Karoo woestijn, langs mooie plaatsjes, watervallen en bergpassen. Swartberg-pas Calitzdorp is bekend om haar port, Montagu om zijn Muscadel. Montagu heeft daarnaast ook heetwaterbronnen. Oudtshoorn is dé struisvogel hoofdstad. Bekende passen en kloven zijn de Cogmanskloof en de Swartbergpas. Route 62 - Zuid-Afrika Bijzondere stops langs de route zijn  Ronnie's sex shop   en Diesel and Creme Route 62 Zuid-Afrika

Stadswandeling Maastricht

Maastricht is uitermate geschikt om te voet te verkennen. De stad aan de Maas heeft een gezellig centrum met veel horeca, steegjes, gebouwen, pleinen en bruggen. De route die ik heb gelopen voert je langs een aantal bezienswaardigheden van de hoofdstad van de provincie Limburg. Beginpunt is het Monseigneur Nolenspark. Ik neem je mee linksom via de Nieuwehofstraat. Hier loopt een deel van de oude stadsmuur. Stadsmuren Maastricht Via de Zwinkelput en de Heksenstraat loop je door de Bonnefantenstraat. Hier is een onderdeel van de Universiteit van Maastricht gevestigd. Behalve hier zitten de faculteiten verspreid door het centrum. St. Servaasbasiliek Maastricht Loop verder via de Ezelmarkt en de Papenstraat naar het Henric van Veldekeplein. Hier staat de Basiliek Sint Servaas, Je komt nu op het Vrijthof. 's Zomers is het plein één groot terras. Vrijthof Maastricht Al zin in een koffie? Wandel dan na het Vrijthof rechtsaf de Dominicanerkerk binnen. Hier is be

Mosterdstad Doesburg

Doesburg is vooral beroemd om haar mosterd. Maar daarnaast geniet Doesburg als een van de weinige steden van Nederland grote bekendheid vanwege haar gerestaureerde binnenstad en vestingwerken. En, gelegen aan de IJssel en Oude IJssel, is deze Hanzestad ook een stad aan het water. Deze drie kenmerken maken Doesburg aantrekkelijk en het zeer de moeite waard om het stadje met een bezoekje te vereren. Het stratenpatroon is nog dezelfde als in de Middeleeuwen en daarom heeft het historische stadje sinds 1974 een beschermd stadsgezicht. Op een oppervlakte van een vierkante kilometer staan vele oude en gerestaureerde huizen en monumentale gebouwen. Doesburg De beste manier om Doesburg te ontdekken is met een stadswandeling. De wandeling is in een half uur te doen, maar wie bezoekjes wil brengen aan musea, kerken en kloosters moet rekenen op een halve dag. Een goed beginpunt is de Waag. Hierin is Stadsbierhuys De Waag gevestigd. Dit café restaurant is het oudste café en behoort tot de be