Doorgaan naar hoofdcontent

Vijf keer Zuid-Afrika - deel 1

Dit jaar gaan mijn vriendin en ik voor de vijfde keer naar Zuid-Afrika. Een jubileum.
De eerste reis naar de Regenboognatie was in 2000. Daarna volgde 2004, 2008 en 2009.

In een vijfluik neem ik je mee terug in de tijd vanaf 2000 en eindig ik met mijn route van de reis die we dit jaar gaan maken.

Route 2000: Pretoria, Panoramaroute, Private Game Lodge Mohlabetsi, Krugerpark, Swaziland, Hluhluwe, Durban, Tuinroute, Westkaap, Kaapstad.

Map of Africa 

Mijn schoonouders waren in 2000 35 jaar getrouwd en hadden ons uitgenodigd voor een vakantie naar Zuid-Afrika. Zij waren een jaar eerder hier geweest en erg enthousiast hierover. Ze wilden met hun kinderen en aanhang dezelfde reis nog eens maken.


Rondavels Mohlabetsi 

Met zijn zessen vertrokken we via Londen naar Johannesburg. In Johannesburg namen we onze VW bus in ontvangst en kon de reis beginnen. Via Pretoria en de Panoramaroute kwamen we aan bij de Private Game Lodge Mohlabetsi. Ik was in één keer alle vooroordelen van dit land met haar roerige geschiedenis vergeten bij het zien van de eerste giraf in het wild. Het werd een overweldigende ontmoeting met wilde dieren, een bijzondere overnachting in een rondavel, een indrukwekkende wandel ochtendsafari en een heerlijke afsluitende braai, waar en passant leeuwen ons een bezoekje kwamen brengen.

Giraffes tijdens een wandelsafari - Mohlabetsi Private Game Lodge

Swaziland was koud en mistig en de mensen liepen midden op straat. Die combinatie vergde nogal wat stuurkunsten, want ineens doemde er een groepje mensen op en moest ik vol op de rem, terwijl ik toch al langzaam reed. Gelukkig viel de kleurige kleding van de mensen op.


Durban 

In Durban merkte ik voor het eerst de sfeer van criminaliteit. Ik vroeg aan de bewaker van ons hotel waar de pinautomaat was. Hij liep helemaal met me mee naar de automaat en terwijl ik pinde hield hij met zijn geweer de omgeving in de gaten. Buiten de Golden Mile, het gebied aan zee langs de boulevard, was het bedelgehalte van de in vodden geklede jeugd groot.

Het vliegen van Durban naar Port Elizabeth was een geweldige ervaring. We vlogen in een propellervliegtuig laag langs de oceaankust.

Bloukrans Brug 

Via de Bloukrans brug, de hoogste brug van Afrika waar je tevens 's werelds hoogste bungeesprong kunt maken, Storms river, Hermanus en de Kaap eindigden we uiteindelijk in Kaapstad. We gingen direct met de kabelbaan de Tafelberg op. Binnen tien minuten stijg je een kilometer en wordt het uitzicht steeds mooier. Het plateau binnen draait zodat je een 365-view hebt op de omgeving.

Na een intensieve rondreis van drie weken en veel souvenirs rijker hebben we een prachtig land ontdekt en de basis gelegd voor het verder ontdekken van Afrika.

Kabelbaan Tafelberg Kaapstad

Populaire posts van deze blog

Route 62

Amerika heeft Route 66, die dwars door de VS loopt van Chicago naar Los Angeles. Ook Zuid-Afrika heeft zijn eigen Route: Route 62. Dit is de langste wijnroute van de wereld die loopt van Kaapstad naar Port Elizabeth. Wijngaarden Route 62 is de alternatieve route voor de N2 tussen Kaapstad en Port Elizabeth. De schilderachtige route slingert door vele landschappen van de Oost- en Westkaap. Onderweg rijd je door wijnvelden van o.a. Robertson, de fruitgaarden van Barrydale, de Karoo woestijn, langs mooie plaatsjes, watervallen en bergpassen. Swartberg-pas Calitzdorp is bekend om haar port, Montagu om zijn Muscadel. Montagu heeft daarnaast ook heetwaterbronnen. Oudtshoorn is dé struisvogel hoofdstad. Bekende passen en kloven zijn de Cogmanskloof en de Swartbergpas. Route 62 - Zuid-Afrika Bijzondere stops langs de route zijn  Ronnie's sex shop   en Diesel and Creme Route 62 Zuid-Afrika

Gambiaanse gewoonten

In november 2013 was ik met mijn vriendin in Gambia en maakte ik kennis met de gewoonten en (eigen)aardige gebruiken van de 'Smiling Coast van Afrika' zoals dit West-Afrikaanse land genoemd wordt. Via een kennis, die eerder in het jaar in Gambia was, had ik de naam van een betrouwbare gids doorgekregen. Hij werkte bij een lokaal reisbureau, gevestigd voor het hotel waar we verbleven. Het kantoortje, dat er niet erg uitnodigend uitzag, bestond uit vier muren van klei, met twee ingangen waarin geen deur zat en een laaghangend rieten dak. Aangekomen bij het reisbureau kwam er direct een man op ons af. Hij stelde zich voor als Lamin. Ah, dat was toevallig, dat was de naam die ik doorgekregen had van mijn kennis. Bijzonder dat we direct de juiste persoon hadden. Ik haalde nog even voor de zekerheid de opgeschreven naam erbij: Andy Lamin Sanneh stond er. Ik liet hem het briefje zien en vroeg of hij dit was. 'It's not me', zei hij. We moesten zijn collega hebben die ook La

Stadswandeling Maastricht

Maastricht is uitermate geschikt om te voet te verkennen. De stad aan de Maas heeft een gezellig centrum met veel horeca, steegjes, gebouwen, pleinen en bruggen. De route die ik heb gelopen voert je langs een aantal bezienswaardigheden van de hoofdstad van de provincie Limburg. Beginpunt is het Monseigneur Nolenspark. Ik neem je mee linksom via de Nieuwehofstraat. Hier loopt een deel van de oude stadsmuur. Stadsmuren Maastricht Via de Zwinkelput en de Heksenstraat loop je door de Bonnefantenstraat. Hier is een onderdeel van de Universiteit van Maastricht gevestigd. Behalve hier zitten de faculteiten verspreid door het centrum. St. Servaasbasiliek Maastricht Loop verder via de Ezelmarkt en de Papenstraat naar het Henric van Veldekeplein. Hier staat de Basiliek Sint Servaas, Je komt nu op het Vrijthof. 's Zomers is het plein één groot terras. Vrijthof Maastricht Al zin in een koffie? Wandel dan na het Vrijthof rechtsaf de Dominicanerkerk binnen. Hier is be