"I'm an Englishman in New York" zong Sting in de jaren tachtig. Als ik door Havana loop neurie ik het nummer maar bedenk er een eigen tekst bij: "Drivin' an American on Cuba". En met de Amerikaan bedoel ik de Amerikaanse oldtimer uit de jaren vijftig. Deze Amerikaan bepaalt in grote mate het straatbeeld op Cuba.
Gelukkig rijden er nog vele Oldtimers rond op het eiland dat sinds de jaren vijftig niet veranderd is. Ze zijn vooral in de grote steden zoals Havana en Santiago ruimschoots vertegenwoordigd. Sommige zien er goed uit met felle kleuren en glimmend metaal. Ze zijn nog goed onderhouden, maar er zijn ook zeer krakkemikkige exemplaren. Ze rijden maar daar is alles mee gezegd. De rook slaat uit de uitlaat, schakelen gaat niet meer zo goed en de stoelen hebben scheuren.
De regering heeft ooit geprobeerd om het laatste stukje Amerika uit Cuba te krijgen door de Lada tegen spotprijzen aan de man te brengen. Deze stunt is echter geen succes geweest. De Amerikaanse Oldtimer is gebleven.
Als Toerist kun je een Oldtimer huren en zelf het eiland ontdekken, maar het is ook mogelijk om je door een Cubaanse chauffeur te laten rondrijden door bijvoorbeeld Havana. Dit laatste is wel zo relaxed, zodat je optimaal van de rit en de omgeving kunt genieten. In een halve dag kom je op alle bekende plekken zoals het plein van de revolutie, maar bezoek je ook de chique wijk van de jaren 50, waan je je een Amerikaanse filmster in het trotse hotel Nacional, toer je over de beroemde boulevard de Malecon en rij je via de Tunel de la Habana, die onder het Canal de Entrada doorloopt, naar het oostelijk deel van Havana van waar je een panoramisch uitzicht op de oude stad hebt.
Gelukkig rijden er nog vele Oldtimers rond op het eiland dat sinds de jaren vijftig niet veranderd is. Ze zijn vooral in de grote steden zoals Havana en Santiago ruimschoots vertegenwoordigd. Sommige zien er goed uit met felle kleuren en glimmend metaal. Ze zijn nog goed onderhouden, maar er zijn ook zeer krakkemikkige exemplaren. Ze rijden maar daar is alles mee gezegd. De rook slaat uit de uitlaat, schakelen gaat niet meer zo goed en de stoelen hebben scheuren.
De regering heeft ooit geprobeerd om het laatste stukje Amerika uit Cuba te krijgen door de Lada tegen spotprijzen aan de man te brengen. Deze stunt is echter geen succes geweest. De Amerikaanse Oldtimer is gebleven.
Oldtimer Cuba |
Als Toerist kun je een Oldtimer huren en zelf het eiland ontdekken, maar het is ook mogelijk om je door een Cubaanse chauffeur te laten rondrijden door bijvoorbeeld Havana. Dit laatste is wel zo relaxed, zodat je optimaal van de rit en de omgeving kunt genieten. In een halve dag kom je op alle bekende plekken zoals het plein van de revolutie, maar bezoek je ook de chique wijk van de jaren 50, waan je je een Amerikaanse filmster in het trotse hotel Nacional, toer je over de beroemde boulevard de Malecon en rij je via de Tunel de la Habana, die onder het Canal de Entrada doorloopt, naar het oostelijk deel van Havana van waar je een panoramisch uitzicht op de oude stad hebt.
Amerikaanse oldtimers op Cuba |
Cuba is een bijzonder eiland dat je bezocht moet hebben. De sfeer uit de jaren vijftig is betoverend. Laat je verleiden voor een trip met chauffeur door het filmdecor Havana. Voel de wind in je haren als je over de Malecon glijdt, relaxed zittend op de achterbank van een echte cabrio, soms vanaf de kant toegezongen door een Cubaanse band en ervaar zo het rijke verleden dat filmsterren als Gary Grant, Fred Astaire, Grace Kelly en Marilyn Monroe hebben meegemaakt.