Doorgaan naar hoofdcontent

Piloot voor een uur

Social media heeft zo zijn voordelen. Tijdens de vakantie in Gambia was een van mijn laatste berichtjes op Facebook dat ik de volgende dag weer naar huis zou gaan. Mijn nichtje antwoordde daarop dat zij op mijn terugvlucht zat als purser. Dat beloofde een mooie vlucht te worden.
De volgende dag worden mijn vriendin en ik naar de luchthaven gebracht en na de grensformaliteiten en de benodigde wachttijd worden we met de bus bij het vliegtuig afgezet. We stappen uit en ik zie mijn nichtje al staan, zwaaiend bovenaan de trap. We lopen naar de voorste trap om naar boven te gaan, maar moeten nog even onze instapkaart laten zien. ‘U moet achterin instappen', zegt de Gambiase suppoost. Nou, ik dacht het niet en ik zeg dat ons nichtje daar bovenaan staat. Zonder op antwoord te wachten lopen we door de trap op, de suppoost verbaasd achterlatend.
Een omhelzing en drie kussen verder fluistert ze ons in: 'jullie mogen tijdens start en landing in de cockpit, maar er is maar plek voor één, dus aan jullie de keus wie de start en wie de landing vanuit de cockpit gaat meemaken. Ik kom een van jullie straks halen.'

Wrakstukken naast de startbaan
Mangrove Senegal/Gambia vanuit de lucht










De keuze is snel gemaakt: mijn vriendin wil graag als eerste, dus ik ga de landing op Schiphol als 'piloot' meemaken. Tijdens het taxiën zie ik langs de startbaan de weinig opwekkende wrakstukken van vliegtuigen. Gelukkig stijgen we zonder problemen op en zijn we snel op hoogte. Beneden me zie ik de prachtige kustlijn van Gambia en Senegal, die bestaat uit mangrovebossen. Een half uur na vertrek komt mijn vriendin terug uit de cockpit met haar ervaringen. We praten bij met ons nichtje, eten, drinken en lezen wat. Een uur voor landing word ik opgehaald.

Ik krijg een plekje in de cockpit, net achter de piloten. Een eenvoudige klapstoel is mijn zitting tot aan de gate. Overigens wordt ik goed vastgesnoerd zodat ik tijdens de landing strak blijf zitten. Ik heb een goed beeld over de cockpit en kan prima meekijken naar de verrichtingen van de piloten. Ik krijg een badge om mijn nek (ik ben nu echt een crewmember), een koptelefoon op zodat ik de gesprekken tussen de piloten en de torens kan volgen en daarnaast krijg ik nog wat instructies van mijn nichtje: 'En als we in de plomp terechtkomen ligt daar het zwemvest en moet je via het cockpitraam naar buiten. Iets te drinken?' Glimlachend sluit ze de deur achter me om aan te kondigen dat we de landing gaan inzetten. Even later verschijnt ze met een blikje cola voor me.
Cockpit Boeing 737
Ik probeer iets wijs te worden uit alle knoppen die bediend worden door de piloten en de cryptische taal die uit mijn koptelefoon komt, maar het enige dat ik begrijp is ons vluchtnummer. Ik maak een paar foto's en de co-piloot biedt aan om ook een paar foto's te maken want hij zit tenslotte nog gunstiger. We vliegen nu boven België en ik zie de in donker oplichtende steden Gent, Brugge en Antwerpen. De piloten geven uitleg over de werking van de communicatie tussen de toren en het vliegtuig. Het blijkt dat we communiceren met de toren van Maastricht. Op de radar verschijnen steeds meer oplichtende puntjes die aangeven dat we niet de enige zijn in het luchtruim. Zodra we Nederland binnen vliegen neemt de toren van Schiphol het over van die van Maastricht. Ik drink mijn blikje cola leeg en luister naar de mannen achter de stuurknuppel die in commandotaal praten met elkaar en met de toren terwijl ze de knoppen in cockpit blindelings bedienen. Ik merk, en zie het aan de hoogtemeter die snel terugloopt, dat we snel dalen.

Het vliegtuig maakt nog een paar bochten en hangt vervolgens recht en bijna stil in de lucht, althans zo voelt het. Een enorme verlichte pijl doemt op in de verte met daarachter steeds duidelijker wordende lampjes. We zijn in positie voor de landing en vliegen recht op ons doel af. De landingsbaan is niet meer te missen.
Ik begin te filmen terwijl de piloten de stuurknuppel vastpakken. Ik hoor een computerstem die aftelt vanaf 10. Bij 0 raken we de grond en schudt het vliegtuig een moment. Direct na de landing buigen we af in de richting van de gebouwen op Schiphol en stoppen we bij de gate. Ik ontkoppel mijn gordel, terwijl de piloten hun logboek met de laatste details bijwerken.
De deur achter mij gaat open en mijn nichtje verschijnt in de deuropening. Ik bedank de piloten, neem afscheid van mijn nichtje en loop samen met mijn vriendin de slurf in op weg naar onze bagage, een leuke herinnering rijker en een ervaring die ik niet snel zal vergeten.




Populaire posts van deze blog

Een nieuwe hotspot in Apeldoorn

Vanaf vandaag (27 juni 2018) is Apeldoorn een nieuwe hotspot rijker. Het betreft het stadsstrand SOAP. De naam SOAP is een knipoog naar de voormalige zeepfabriek die hier heeft gestaan en nu dienst doet als evenemententerrein. De beachclub, die ligt aan het Apeldoorns kanaal, is opgetrokken uit zeecontainers en heeft behalve een prachtig strand ook een restaurant, beachbar en een bovenverdieping die te huur is. Daarnaast is er ook ruimte voor teamuitjes.



De officiële opening zal in september zijn, maar je kunt nu dus al genieten van strand, cocktails, lunch, borrel en zon. En het weer voor de komende week zomers dus kom met zijn allen naar Apeldoorn! En misschien vind je hier je toekomstige trouwlocatie :-)

Klik hier voor meer info en indrukken

AH Restaurantactie

De AH spaaractie is een samenwerking tussen Iens en Albert Heijn. Bij besteding van € 10,= bij Ah krijg je één restaurantzegel en bij tien zegels heb je een volle spaarkaart. Via de site ahrestaurantactie.nl kies je een restaurant dat deelneemt aan de actie en maak je een reservering. Bij inlevering van de spaarkaart ontvang je het tweede driegangenmenu gratis.

De actie was ooit opgezet om de Nederlander kennis te laten maken met de duurdere, soms sterrenrestaurants. Het tweede menu gratis maakte zo'n restaurant betaalbaarder. Een mooie gelegenheid dus om restaurants uit te proberen. Tegenwoordig is het bijna een must om mee te doen anders tel je niet meer mee en gaat de gast naar de buren. Voordelig voor de klant maar niet voor het restaurant. Er moet door het deelnemende restaurant een bedrag worden betaald voor elke reservering. Samen met het gratis tweede menu moet de winst dus komen van de drankjes en bijvoorbeeld een extra gang.

Hoewel ik niet een zegelspaarder ben heb ik di…

Langste Roltrap ter wereld

Voor de toerist een attractie, voor de bewoners van Hong Kong een vervoermiddel om van hun huis in de Mid-Levels naar het werk in Centraal Hong Kong, en weer terug, te gaan. Ik heb het over de langste roltrap ter wereld die dagelijks 60.000 mensen vervoert over een 800 meter lange overdekte roltrap, die bestaat uit verschillende niveaus en een verval heeft van 135 meter. Sommige delen zijn vrij steil.

De roltrap is eenrichtingsverkeer: 's Morgens tussen 6 - 10 uur kun je met de roltrap naar beneden en van 10.15 - 12 uur naar boven. Daarnaast is er een gewone trap voor beide richtingen.
Onderweg kun je uitstapjes maken op de diverse niveaus. Zo is er een uitgang bij de populaire wijk Soho met zijn bars en restaurants. Verder heb je mooi uitzichten over de stad.
Het gebruik van de roltrap is gratis en van begin tot eind ben je ongeveer 25 minuten onderweg.

Tip: hou vooral rechts, want de bewoners zijn nogal ongeduldig tegenover de toeristen die slingeren over de roltrap.

Sand and pepper

Westenschouwen is een dorp in de punt van Schouwen-Duiveland. Hier liggen de breedste stranden en het grootste bos van Zeeland. Op het mooiste stukje strand van de kop van Schouwen ligt de gezellige strandbar Sand and Pepper. De zon, de zee, de strandhokjes en-bar, en de hartelijkheid van het personeel straalt een relaxe Caribische sfeer uit.

Bij aankomst wordt er desgewenst een parasol geplaatst en kun je genieten van een heerlijke koffie of cappuccino, een wijntje of een biertje, en een verrassende lunch. 
Vanaf het terras heb je een geweldig uitzicht op zee. Om de hoek liggen de deltawerken van de Oosterschelde en zie je het eiland Neeltje Jans. Bij het strandbarretje 'Zomergeluk' liggen strandbedjes voor je klaar en kun je tussendoor drankjes halen.






De foto en zijn verhaal - juni 2018

Het waterrijke Zeeland heeft veel dorpen en stadjes met een haven. Vroeger was de haven een echte 'werk' haven, nu heeft de haven meestal de functie van jachthaven. Zo ook de haven van Goes op het eiland Zuid-Beveland.

Ik was dit jaar voor de derde keer in Zeeland. De laatste twee keer had ik Goes overgeslagen omdat andere dorpen en steden in hun beschrijvingen mooier leken. Deze keer ben ik dus wel in Goes geweest. En ik wil je graag adviseren om Goes niet over te slaan bij een bezoek aan Zeeland. Goes is namelijk prachtig. Indrukwekkende gebouwen, mooie pleinen, heerlijke horeca en een bijzondere haven.

De haven van Goes is omgeven met gerestaureerde monumentale panden en er liggen vaak bijzondere schepen. Op loopafstand van het centrum ligt dit kleine knusse haventje met rondom liggende goede restaurants. De haven heeft een beschermd stadsgezicht. Volgens velen is de haven een van de mooiste plekjes van Zeeland. Oordeel zelf, maar het is in ieder geval een echt hoogtepunt b…