Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe (on)veilig is de nieuwe elektronica voor vliegen

De regels voor vliegen zijn enorm strikt: we moeten op tijd inchecken, de bagage mag niet te zwaar zijn, een paspoort is vereist, we moeten op tijd bij de gate zijn, we worden gescand en we mogen geen vloeistoffen meenemen aan boord. Eindelijk zitten we dan op onze gereserveerde plaats, de handbagage is opgeruimd, de gordel is vastgegespt en langzaam wordt het vliegtuig naar achter geduwd om vervolgens te gaan taxiën. Het cabinepersoneel licht ons live of via een video in over de veiligheidsvoorschriften aan boord, de plek van de nooduitgangen, en waar het zwemvest ligt. Iedereen moet alle elektronische apparaten zoals tablets, smartphones en e-readers uitzetten tijdens taxiën, stijgen en landen zodat het cabinepersoneel en de piloten ongestoord hun werk kunnen doen. Daarnaast moet tijdens de vlucht het apparaat in vliegmodus vanwege de radiogolven die een verstoring aan het navigatiesysteem en de boordradio van het vliegtuig kunnen veroorzaken. En juist bij het gebruik van elektronica in het vliegtuig gaat er veel mis.



30 procent van de vliegtuigpassagiers laat per ongeluk hun elektronische apparatuur aanstaan tijdens de vlucht. Dit is de uitkomst van een studie onder Amerikaanse reizigers van APEX en CEA n.a.v. van de uitspraak: "Vliegtuigpassagiers vertrouwen op hun smartphones, tablets en e-readers als essentiële reisgenoot."

Per ongeluk? Hmmm.

Veel reizigers denken dat ze het beter weten, ze vinden de regels belachelijk en niet voor hen gelden en dus veranderd moeten worden. Ze zien niet in dat hun gedrag een bedreiging voor de veiligheid van de vlucht zou kunnen zijn. Daarnaast zijn sommige gewoon te lui om hun apparaat uit te schakelen.


Ik heb hierover onlangs navraag gedaan bij Arkefly. De vraag was hoe onveilig het eigenlijk is dat een smartphone aanblijft tijdens stijgen en landen. Ik zag nl. dat sommige passagiers in mijn omgeving de smartphone niet uit zetten, maar standby of op de vliegtuigstand. En voordat het vliegtuig amper de grond raakt, klinken de bekende deuntjes van Nokia, Apple en Samsung alweer door de cabine. Uit is bij mij uit, maar ik hoor ook vaak dat ze hem hebben uitgezet, terwijl ze eigenlijk niet weten hoe dat moet. Ze denken dat één druk op het knopje dat het scherm uitzet, voldoende is. Nee dus. Uit is de diezelfde knop vasthouden totdat er een bericht verschijnt om het toestel uit te zetten. Door hier positief op de antwoorden gaat het apparaat echt uit.
Van Arkefly kreeg ik te horen dat het cabinepersoneel controleert of iedereen zijn elektronische apparatuur uit heeft gedaan. Indien dit niet wordt opgevolgd, wijst het de passagier op de gevaren van het gebruik en soms wordt een safety briefing card als de passagier nog steeds weigert om het apparaat uit te zetten. En daarmee hield de uitleg op. En ik denk dan: 'En dan?'
Ik ervaar dat alleen gevraagd wordt om het apparaat uit te zetten. Daar blijft het bij. Ik heb dezelfde ervaring overigens ook bij andere luchtvaartmaatschappijen.


Wie er ook gelijk heeft maakt in dit geval niet uit: regels zijn regels en voor nu geldt: uit is ook echt uit. Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan je medepassagiers en schakel je apparaat uit totdat er een passende oplossing komt. Inzicht in de houding en het gedrag van de passagiers ten aanzien van deze apparaten tijdens de reis moeten de luchtvaartmaatschappijen helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over het gebruik ervan in de toekomst. Tot die tijd moeten ze duidelijk en consequent communiceren naar de reiziger. Overigens is er geen bewijs dat mobiele telefoons tot ernstige verstoringen of defecten van vliegtuigsystemen heeft geleid.

En ach, is het zo'n probleem om het eerste en laatste halfuur van een vlucht je apparaat uit te zetten. De rest van de vlucht kun je hem gewoon gebruiken om een spelletje te spelen of een filmpje te kijken. Wel even op de vliegtuigstand zetten natuurlijk.

Populaire posts van deze blog

De foto en zijn verhaal - mei 2018

Echte idylle bestaat nog, op het zonovergoten eiland Langkawi. Hier kom je helemaal tot rust, want hier heerst rust. Langkawi is geen party-eiland maar een en al relaxtheid. Het eiland ligt aan de westkust van Maleisië. Behalve een tropisch paradijs is Langkawi ook een natuurparadijs. En de zonsondergangen? Die zijn buitenaards. Mocht je nog een boutique hotel zoeken dan is Casa del Mar een goede keuze. Je wordt hier compleet in de watten gelegd. Meer over Langkawi lees je hier.


Spakenburg

Spakenburg is vanouds een vissersdorp en dat zie je nog steeds. Je kunt hier op elke hoek van de straat een visje kopen en de oude haven straalt visserij uit. Hier liggen de botters te wachten op toeristen voor een tochtje over het water.
Vroeger lag Spakenburg aan de Zuiderzee, maar tegenwoordig ligt het dorp aan het Eemmeer. De eeuwenoude scheepswerf, het rode gebouw rechts op de foto, maakt en repareert nog steeds botters.

Museum Spakenburg ligt op een prachtige plaats aan de oude haven, tegenover de scheepswerf. Al wandelend langs en door oude vissershuisjes wordt het verhaal verteld van de gemeente Bunschoten, waartoe Spakenburg behoort. Je waant je even terug in de tijd in dit kleine maar verrassend leuke openluchtmuseum. Van het rijke boerenleven, de visserij en de oude ambachten naar de bijzondere collecties van de mooiste klederdracht. Even terug naar de schoolbanken, het verhaal van de watersnoodramp van 1916 of het harde leven van weleer. Je ervaart het allemaal in dit mus…

Kasteel Ruurlo

Kasteel Ruurlo is een rijksmonument en ligt op een mooi landgoed net buiten Ruurlo in Achterhoek. De eerste vermelding van het kasteel dateert uit de 14e eeuw. Een eeuw later kwam het kasteel voor vijf eeuwen in handen van de familie van Heeckeren, een riddergeslacht.
Het kasteel deed na een verbouwing in de jaren '80 dienst als gemeentehuis. Na de herinrichting van de gemeenten raakte het kasteel zijn functie weer kwijt, maar gelukkig kocht het rijke echtpaar Melchers het kasteel en werd het in oude glorie hersteld en ingericht in de aansluitende stijl.


De familie Melchers beschikt over een rijke collectie schilderijen en tekeningen van kunstenaar Carel Willink. Een groot deel van hun collectie is ondergebracht in het kasteel, dat tegenwoordig Museum MORE | Kasteel Ruurlo heet. Behalve dit markante museum heeft de familie ook een museum MORE in Gorssel, een modern gebouw waar ook het modern realisme centraal staat.


De tuin rondom het kasteel heeft verschillende gezichten gehad. A…

Sparta tentoonstelling

Wie kent niet het plat Nederlandse gezegde 'Brommers kiek'n?' Een smoes van geliefden om zich terug te trekken om te zoenen. Ik heb het hier over de letterlijke betekenis.


De firma ‘Verbeek en Schakel, grossierderij in rijwielen en onderdelen’ die in 1917 in Apeldoorn werd opgericht, is 100 jaar later van lokale fietsenmaker uitgegroeid tot één van de belangrijkste producenten van (motor)fietsen, brommers en e-bikes in Nederland. Deze firma is tegenwoordig bekend onder de naam Sparta.



Het CODA museum in Apeldoorn brengt een ode aan Sparta met de tentoonstelling 'Sparta, de sleutel tot een rijker leven'. Een kleurrijke en nostalgische expositie waarin de producten van Sparta door de jaren heen te zien zijn. Behalve fietsen, brommers en motoren, zie je ook affiches, reclame-uitingen en foto's.



Je vindt in de grote expositeruimte allerlei Sparta-rijwielen, van roestig tot puntgaaf. Wellicht heb je zelf ooit een Sparta tweewieler gehad, grote kans dat ie hier tusse…

Langste Roltrap ter wereld

Voor de toerist een attractie, voor de bewoners van Hong Kong een vervoermiddel om van hun huis in de Mid-Levels naar het werk in Centraal Hong Kong, en weer terug, te gaan. Ik heb het over de langste roltrap ter wereld die dagelijks 60.000 mensen vervoert over een 800 meter lange overdekte roltrap, die bestaat uit verschillende niveaus en een verval heeft van 135 meter. Sommige delen zijn vrij steil.

De roltrap is eenrichtingsverkeer: 's Morgens tussen 6 - 10 uur kun je met de roltrap naar beneden en van 10.15 - 12 uur naar boven. Daarnaast is er een gewone trap voor beide richtingen.
Onderweg kun je uitstapjes maken op de diverse niveaus. Zo is er een uitgang bij de populaire wijk Soho met zijn bars en restaurants. Verder heb je mooi uitzichten over de stad.
Het gebruik van de roltrap is gratis en van begin tot eind ben je ongeveer 25 minuten onderweg.

Tip: hou vooral rechts, want de bewoners zijn nogal ongeduldig tegenover de toeristen die slingeren over de roltrap.