Doorgaan naar hoofdcontent

Piloot voor een uur

Social media heeft zo zijn voordelen. Tijdens de vakantie in Gambia was een van mijn laatste berichtjes op Facebook dat ik de volgende dag weer naar huis zou gaan. Mijn nichtje antwoordde daarop dat zij op mijn terugvlucht zat als purser. Dat beloofde een mooie vlucht te worden.
De volgende dag worden mijn vriendin en ik naar de luchthaven gebracht en na de grensformaliteiten en de benodigde wachttijd worden we met de bus bij het vliegtuig afgezet. We stappen uit en ik zie mijn nichtje al staan, zwaaiend bovenaan de trap. We lopen naar de voorste trap om naar boven te gaan, maar moeten nog even onze instapkaart laten zien. ‘U moet achterin instappen', zegt de Gambiase suppoost. Nou, ik dacht het niet en ik zeg dat ons nichtje daar bovenaan staat. Zonder op antwoord te wachten lopen we door de trap op, de suppoost verbaasd achterlatend.
Een omhelzing en drie kussen verder fluistert ze ons in: 'jullie mogen tijdens start en landing in de cockpit, maar er is maar plek voor één, dus aan jullie de keus wie de start en wie de landing vanuit de cockpit gaat meemaken. Ik kom een van jullie straks halen.'

Wrakstukken naast de startbaan
Mangrove Senegal/Gambia vanuit de lucht










De keuze is snel gemaakt: mijn vriendin wil graag als eerste, dus ik ga de landing op Schiphol als 'piloot' meemaken. Tijdens het taxiën zie ik langs de startbaan de weinig opwekkende wrakstukken van vliegtuigen. Gelukkig stijgen we zonder problemen op en zijn we snel op hoogte. Beneden me zie ik de prachtige kustlijn van Gambia en Senegal, die bestaat uit mangrovebossen. Een half uur na vertrek komt mijn vriendin terug uit de cockpit met haar ervaringen. We praten bij met ons nichtje, eten, drinken en lezen wat. Een uur voor landing word ik opgehaald.

Ik krijg een plekje in de cockpit, net achter de piloten. Een eenvoudige klapstoel is mijn zitting tot aan de gate. Overigens wordt ik goed vastgesnoerd zodat ik tijdens de landing strak blijf zitten. Ik heb een goed beeld over de cockpit en kan prima meekijken naar de verrichtingen van de piloten. Ik krijg een badge om mijn nek (ik ben nu echt een crewmember), een koptelefoon op zodat ik de gesprekken tussen de piloten en de torens kan volgen en daarnaast krijg ik nog wat instructies van mijn nichtje: 'En als we in de plomp terechtkomen ligt daar het zwemvest en moet je via het cockpitraam naar buiten. Iets te drinken?' Glimlachend sluit ze de deur achter me om aan te kondigen dat we de landing gaan inzetten. Even later verschijnt ze met een blikje cola voor me.
Cockpit Boeing 737
Ik probeer iets wijs te worden uit alle knoppen die bediend worden door de piloten en de cryptische taal die uit mijn koptelefoon komt, maar het enige dat ik begrijp is ons vluchtnummer. Ik maak een paar foto's en de co-piloot biedt aan om ook een paar foto's te maken want hij zit tenslotte nog gunstiger. We vliegen nu boven België en ik zie de in donker oplichtende steden Gent, Brugge en Antwerpen. De piloten geven uitleg over de werking van de communicatie tussen de toren en het vliegtuig. Het blijkt dat we communiceren met de toren van Maastricht. Op de radar verschijnen steeds meer oplichtende puntjes die aangeven dat we niet de enige zijn in het luchtruim. Zodra we Nederland binnen vliegen neemt de toren van Schiphol het over van die van Maastricht. Ik drink mijn blikje cola leeg en luister naar de mannen achter de stuurknuppel die in commandotaal praten met elkaar en met de toren terwijl ze de knoppen in cockpit blindelings bedienen. Ik merk, en zie het aan de hoogtemeter die snel terugloopt, dat we snel dalen.

Het vliegtuig maakt nog een paar bochten en hangt vervolgens recht en bijna stil in de lucht, althans zo voelt het. Een enorme verlichte pijl doemt op in de verte met daarachter steeds duidelijker wordende lampjes. We zijn in positie voor de landing en vliegen recht op ons doel af. De landingsbaan is niet meer te missen.
Ik begin te filmen terwijl de piloten de stuurknuppel vastpakken. Ik hoor een computerstem die aftelt vanaf 10. Bij 0 raken we de grond en schudt het vliegtuig een moment. Direct na de landing buigen we af in de richting van de gebouwen op Schiphol en stoppen we bij de gate. Ik ontkoppel mijn gordel, terwijl de piloten hun logboek met de laatste details bijwerken.
De deur achter mij gaat open en mijn nichtje verschijnt in de deuropening. Ik bedank de piloten, neem afscheid van mijn nichtje en loop samen met mijn vriendin de slurf in op weg naar onze bagage, een leuke herinnering rijker en een ervaring die ik niet snel zal vergeten.




Meest gelezen

Volvo Ocean Race naar Nederland

De Volvo Ocean Race heeft een primeur.  De langste en zwaarste zeilrace finisht in juni 2018 namelijk voor het eerst in Nederland. Onze hofstad Den Haag is gastheer van de finish van dit grote zeilevenement.

De race is op 21 oktober 2017 gestart in Alicante en eindigt via o.a. Lissabon, Kaapstad, Melbourne, Hong Kong en Gothenburg in de haven van Scheveningen. 
Ter promotie van Den Haag reist er een enorme varende klomp achter de zeilers aan. Deze 'wooden shoe' vereist helpende handjes om de promotie een succes te maken. Kaapstad, die van van 24 november t/m 11 december de zeilers ontvangt, is op zoek naar vrijwilligers die willen helpen met het opbouwen, promoten en afbouwen van de klompboot tijdens de Volvo Ocean Race in Kaapstad.


Wil je helpen en ben je in de periode tussen 24 november en 11 december 2017 in Kaapstad? Wie wil dat nu niet :-). Geef je dan op via de Facebookpagina van het Kaapstad Magazine. Succes!
Lees hier meer over de finish in Den Haag


Tanzania: Serengeti

Het Serengeti National Park is misschien wel het beroemdste wildpark ter wereld. Serengeti betekent eindeloze vlakte.












Naast de Big Five (nijlpaard, leeuw, neushoorn, luipaard en olifant) leven hier nog 30 verschillende diersoorten (totaal 3 miljoen dieren) op de eindeloze savannes. De neushoorn is het enige dier van de Big Five die je zou kunnen missen, omdat deze erg zeldzaam is. Vogelliefhebbers kunnen ook hun hart ophalen in de Serengeti. Er zijn ruim 500 soorten vogels.

Een van de grote trekpleisters is de Grote Trek. Meer dan een miljoen gnoes en zo'n 200.000 zebra's trekken de grote vlaktes over van De Maasai Mara in Kenia tot in de Serengeti in Tanzania. De migratie hangt af van de regentijd, die jaarlijks kan verschillen. De totale lengte van de optocht kan wel 50 km bedragen. Natuurlijk volgen de roofdieren deze optocht op gepaste afstand en doen ze zich te goed aan de zwakke en zieke dieren.


Tijdens de migratie worden een paar rivieren overgestoken. Er vallen dan ook…

Geloof het of niet

Religie, godsdienst, geloofsovertuiging, filosofie en spiritualiteit. Veel begrippen voor een levenswijze of geloof. Of hebben ze toch allemaal een aparte betekenis? Internet geeft hierover geen eenduidige oplossing. Ik houd het maar op 'ergens in geloven' en heb de meest opvallende, die ik tijdens mijn reizen ben tegengekomen hieronder beschreven.

In zuid Vietnam ligt de kleurrijke tempel van de Cao Dai. Hier praktiseert men de ideale godsdienst bestaande uit een mix van het beste uit vele andere bestaande religies. Een bezoek aan de tempel en het meemaken van een dienst, waarin 'Het Oog' wordt aanbeden, is indrukwekkend. Meer weten over de Cao Dai klik hier.
Biddende families zitten in een kerk te bidden tussen duizenden kaarsjes die verspreid over de met dennennaalden bezaaide vloer liggen. Ze verdrijven boze geesten door te boeren na het drinken van veel cola. De boze geesten nemen bezit van de kippen, die vervolgens de nek worden omgedraaid. Zo verdwijnt de boze …

Kaapverdië

Nadat God de Aarde had geschapen, schudde Hij zijn handen schoon. De kruimels die daarbij vrijkwamen, vielen als parels in de Atlantische Oceaan. Dit laatste kunststukje van God was volgens de legende Kaapverdië.

Kaapverdië, of de Kaapverdische eilanden, is een eilandengroep die bestaat uit tien eilanden, waarvan er negen bewoond zijn. De hoofdstad is Praia. De naam komt uit het Portugees: Cabo Verde dat Groene Kaap betekent. Tot 1975 was het een kolonie van Portugal. Gemengd met Creoolse invloeden is hier een mix van Portugese stijl en Afrikaanse charme ontstaan. Kaapverdië behoort tot het exclusieve clubje landen dat voor het grootste gedeelte nog in oorspronkelijke staat zijn.

Kaapverdië ligt 450 kilometer ten westen van Senegal in de de Atlantische Oceaan. De eilanden, die tezamen een hoefijzer vormen, bestaan uit bovenwindse (Barlavento) en benedenwindse  (Sotavento) eilanden.
Het land van de eeuwige zomer kent nauwelijks regen. De zon staat elke dag loodrecht aan de strakblauwe …

Italië: Umbrië

Umbrië is een regio midden in Italië en wordt ook wel het groene hart genoemd. Schilderachtige dorpjes, kastelen en kloosters liggen verspreid over de vlaktes en glooiende heuvels. Ongerepte natuur, kunst en architectuur, de beroemde keuken en de vele festivals maken Umbrië uniek. Umbrië is verdeeld in noordelijk en zuidelijk deel.

Noord Umbrië
De toeristische steden in het noorden zijn Gubbio met zijn Palazzo dei Consoli, de hoofdstad Perugia met zijn Palazzo dei Priori en de Galleria Nazionale dell'Umbria en Assisi met de San Francesco Basiliek. Daarnaast heeft het twee mooie parken: die van Monte Cucco en van Monte Subasio.
Wie vanuit het westen Umbrië binnenrijdt zal als eerste kennsimaken met het Trasimeense meer. De leukste plaatsjes rond het meer zijn Passignano en Castiglione. In het meer liggen twee eilanden: Polvese en Maggiore.



Zuid Umbrië
Zuid Umbrië is bergachtig met de topper Monti Sibillini. Veel water ook met als hoogtepunt de Cascata della Marmore watervallen. De be…

Hong Kong lichtshow

Een van de grootste attracties van Hong Kong is 'The Symphony of Lights', een spectaculaire licht- en geluidsshow die iedere avond rond 20.00 uur de skyline van Hong Kong oplicht. De verlichting van meer dan 40 wolkenkrabbers dansen onder begeleiding van laserstralen op muziek en dompelt Victoria Harbour 15 minuten in een sprookjesachtig decor.

Het spektakel is opgenomen in het Guinness Book of World Records als 's werelds "Grootste Permanente Licht- en Geluidshow". De beste plek om deze grootste lichtshow ter wereld te mee te maken is vanaf de boulevard bij Tsim Sha Tsui op Kowloon.