Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe (on)veilig is de nieuwe elektronica voor vliegen

De regels voor vliegen zijn enorm strikt: we moeten op tijd inchecken, de bagage mag niet te zwaar zijn, een paspoort is vereist, we moeten op tijd bij de gate zijn, we worden gescand en we mogen geen vloeistoffen meenemen aan boord. Eindelijk zitten we dan op onze gereserveerde plaats, de handbagage is opgeruimd, de gordel is vastgegespt en langzaam wordt het vliegtuig naar achter geduwd om vervolgens te gaan taxiën. Het cabinepersoneel licht ons live of via een video in over de veiligheidsvoorschriften aan boord, de plek van de nooduitgangen, en waar het zwemvest ligt. Iedereen moet alle elektronische apparaten zoals tablets, smartphones en e-readers uitzetten tijdens taxiën, stijgen en landen zodat het cabinepersoneel en de piloten ongestoord hun werk kunnen doen. Daarnaast moet tijdens de vlucht het apparaat in vliegmodus vanwege de radiogolven die een verstoring aan het navigatiesysteem en de boordradio van het vliegtuig kunnen veroorzaken. En juist bij het gebruik van elektronica in het vliegtuig gaat er veel mis.



30 procent van de vliegtuigpassagiers laat per ongeluk hun elektronische apparatuur aanstaan tijdens de vlucht. Dit is de uitkomst van een studie onder Amerikaanse reizigers van APEX en CEA n.a.v. van de uitspraak: "Vliegtuigpassagiers vertrouwen op hun smartphones, tablets en e-readers als essentiële reisgenoot."

Per ongeluk? Hmmm.

Veel reizigers denken dat ze het beter weten, ze vinden de regels belachelijk en niet voor hen gelden en dus veranderd moeten worden. Ze zien niet in dat hun gedrag een bedreiging voor de veiligheid van de vlucht zou kunnen zijn. Daarnaast zijn sommige gewoon te lui om hun apparaat uit te schakelen.


Ik heb hierover onlangs navraag gedaan bij Arkefly. De vraag was hoe onveilig het eigenlijk is dat een smartphone aanblijft tijdens stijgen en landen. Ik zag nl. dat sommige passagiers in mijn omgeving de smartphone niet uit zetten, maar standby of op de vliegtuigstand. En voordat het vliegtuig amper de grond raakt, klinken de bekende deuntjes van Nokia, Apple en Samsung alweer door de cabine. Uit is bij mij uit, maar ik hoor ook vaak dat ze hem hebben uitgezet, terwijl ze eigenlijk niet weten hoe dat moet. Ze denken dat één druk op het knopje dat het scherm uitzet, voldoende is. Nee dus. Uit is de diezelfde knop vasthouden totdat er een bericht verschijnt om het toestel uit te zetten. Door hier positief op de antwoorden gaat het apparaat echt uit.
Van Arkefly kreeg ik te horen dat het cabinepersoneel controleert of iedereen zijn elektronische apparatuur uit heeft gedaan. Indien dit niet wordt opgevolgd, wijst het de passagier op de gevaren van het gebruik en soms wordt een safety briefing card als de passagier nog steeds weigert om het apparaat uit te zetten. En daarmee hield de uitleg op. En ik denk dan: 'En dan?'
Ik ervaar dat alleen gevraagd wordt om het apparaat uit te zetten. Daar blijft het bij. Ik heb dezelfde ervaring overigens ook bij andere luchtvaartmaatschappijen.


Wie er ook gelijk heeft maakt in dit geval niet uit: regels zijn regels en voor nu geldt: uit is ook echt uit. Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan je medepassagiers en schakel je apparaat uit totdat er een passende oplossing komt. Inzicht in de houding en het gedrag van de passagiers ten aanzien van deze apparaten tijdens de reis moeten de luchtvaartmaatschappijen helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over het gebruik ervan in de toekomst. Tot die tijd moeten ze duidelijk en consequent communiceren naar de reiziger. Overigens is er geen bewijs dat mobiele telefoons tot ernstige verstoringen of defecten van vliegtuigsystemen heeft geleid.

En ach, is het zo'n probleem om het eerste en laatste halfuur van een vlucht je apparaat uit te zetten. De rest van de vlucht kun je hem gewoon gebruiken om een spelletje te spelen of een filmpje te kijken. Wel even op de vliegtuigstand zetten natuurlijk.

Populaire posts van deze blog

De foto en zijn verhaal - januari 2018

Tijdens mijn reis door Brazilië bezocht ik de Foz do Iguacu. Deze spectaculaire watervallen liggen op de grens van Argentinië en Brazilië. Een van de activiteiten die ik heb ondernomen is met een speedboot op hoge snelheid over de rivier de Iguacu gevaren. Hoogtepunt van deze excursie was een gratis douche onder een van de watervallen.
Nadat we zijn ingestapt en onze poncho's en zwemvesten hebben aangetrokken varen we op hoge snelheid stroomopwaarts. We varen langs diverse watervallen richting Duivelskeel, een grote halfronde waterval van 150 meter breed waarin het water 70 meter in de diepte stort.
Een eind voor deze waterval buigen we af. Aan het eind ligt een brede waterval. Het linker deel ziet er spectaculair uit. We liggen even stil en kijken naar het met geweld neerstortende water dat een gordijn van water veroorzaakt. De camera's en alle andere elektronica verdwijnen in een waterdichte ton die is vastgegespt aan de bodem. Ik doe de rits van de poncho dicht en trek het …

De foto en zijn verhaal terugblik

In 2015 poste ik elke maand een foto waar meestal een bijzonder verhaal achter zat. Vanaf 2018 komt deze rubriek terug. Ik ga dan weer elke maand een foto met een leuk of bijzonder achtergrond-verhaal posten.

Voor wie de 12 foto's met een verhaal van 2015 nog eens na wil lezen of wil kijken, klik dan hier.



Walking Dinner Amersfoort

Dit jaar was het mijn beurt om met twee collega's het jaarlijkse eindejaars uitje, dat bestaat uit een combinatie van gezellig tafelen met een activiteit te organiseren. We kozen voor een Walking Dinner in onze werkstad Amersfoort. 

Het Walking Dinner bestaat deze avond uit een voorgerecht, een hoofdgerecht en een nagerecht, die elk in een ander restaurant werd geserveerd. Tussen de gerechten door wandelen we in twee groepen, elk onder begeleiding van een gids, door het oude centrum van Amersfoort.
Vanaf ons kantoor lopen we gezamenlijk naar restaurant Dara, waar het voorgerecht wordt geserveerd. Dara is een culinaire ontmoetingsplaats aan de Eemhaven in Amersfoort waar verrassende kleine gerechten (mezzes) uit verschillende streken worden geserveerd.

De eerste ronde van de wandeling door Amersfoort start om 18 uur. De ene helft van de collega's gaat mee met Femke, de andere helft met Norman. Denk je al veel te weten over Amersfoort dan kom je er met deze gidsen achter dat er no…

Seychellen

In 2001 maakte ik samen met mijn vriendin onder begeleiding van gids Layzar een safaritrip naar Tanzania. Na de overweldigende natuur en wildlife sloten we onze vakantie af op een tropische bestemming: De Seychellen.

De Seychellen, alleen bij de naam al denk je aan een tropische verrassing. En dat is het zeker. De eilandengroep ligt ten noorden van Madagaskar op ruim 1500 km ten oosten van Kenia. Na een lange busreis van Arusha in Tanzania naar Nairobi vlogen we naar Mahé. Mahé is met Praslin, Silhouette en La Digue een van de bekendste eilanden van de archipel. Het klimaat is warm en vochtig vanwege de ligging op een paar graden van de evenaar.


Mahé De toegang tot de Sychellen is Mahé, het belangrijkste eiland van de archipel waar 90% van de bevolking woont. Hier ligt ook de internationale luchthaven. Een gebergte in het midden deelt het eiland in tweeën. Met hoogtes tot bijna 1000m heb je een mooi uitzicht over het nationaal park Morne Seychellois. Het noorden van Mahé is het levendi…

Langste Roltrap ter wereld

Voor de toerist een attractie, voor de bewoners van Hong Kong een vervoermiddel om van hun huis in de Mid-Levels naar het werk in Centraal Hong Kong, en weer terug, te gaan. Ik heb het over de langste roltrap ter wereld die dagelijks 60.000 mensen vervoert over een 800 meter lange overdekte roltrap, die bestaat uit verschillende niveaus en een verval heeft van 135 meter. Sommige delen zijn vrij steil.

De roltrap is eenrichtingsverkeer: 's Morgens tussen 6 - 10 uur kun je met de roltrap naar beneden en van 10.15 - 12 uur naar boven. Daarnaast is er een gewone trap voor beide richtingen.
Onderweg kun je uitstapjes maken op de diverse niveaus. Zo is er een uitgang bij de populaire wijk Soho met zijn bars en restaurants. Verder heb je mooi uitzichten over de stad.
Het gebruik van de roltrap is gratis en van begin tot eind ben je ongeveer 25 minuten onderweg.

Tip: hou vooral rechts, want de bewoners zijn nogal ongeduldig tegenover de toeristen die slingeren over de roltrap.