Hoe (on)veilig is de nieuwe elektronica voor vliegen

De regels voor vliegen zijn enorm strikt: we moeten op tijd inchecken, de bagage mag niet te zwaar zijn, een paspoort is vereist, we moeten op tijd bij de gate zijn, we worden gescand en we mogen geen vloeistoffen meenemen aan boord. Eindelijk zitten we dan op onze gereserveerde plaats, de handbagage is opgeruimd, de gordel is vastgegespt en langzaam wordt het vliegtuig naar achter geduwd om vervolgens te gaan taxiën. Het cabinepersoneel licht ons live of via een video in over de veiligheidsvoorschriften aan boord, de plek van de nooduitgangen, en waar het zwemvest ligt. Iedereen moet alle elektronische apparaten zoals tablets, smartphones en e-readers uitzetten tijdens taxiën, stijgen en landen zodat het cabinepersoneel en de piloten ongestoord hun werk kunnen doen. Daarnaast moet tijdens de vlucht het apparaat in vliegmodus vanwege de radiogolven die een verstoring aan het navigatiesysteem en de boordradio van het vliegtuig kunnen veroorzaken. En juist bij het gebruik van elektronica in het vliegtuig gaat er veel mis.



30 procent van de vliegtuigpassagiers laat per ongeluk hun elektronische apparatuur aanstaan tijdens de vlucht. Dit is de uitkomst van een studie onder Amerikaanse reizigers van APEX en CEA n.a.v. van de uitspraak: "Vliegtuigpassagiers vertrouwen op hun smartphones, tablets en e-readers als essentiële reisgenoot."

Per ongeluk? Hmmm.

Veel reizigers denken dat ze het beter weten, ze vinden de regels belachelijk en niet voor hen gelden en dus veranderd moeten worden. Ze zien niet in dat hun gedrag een bedreiging voor de veiligheid van de vlucht zou kunnen zijn. Daarnaast zijn sommige gewoon te lui om hun apparaat uit te schakelen.


Ik heb hierover onlangs navraag gedaan bij Arkefly. De vraag was hoe onveilig het eigenlijk is dat een smartphone aanblijft tijdens stijgen en landen. Ik zag nl. dat sommige passagiers in mijn omgeving de smartphone niet uit zetten, maar standby of op de vliegtuigstand. En voordat het vliegtuig amper de grond raakt, klinken de bekende deuntjes van Nokia, Apple en Samsung alweer door de cabine. Uit is bij mij uit, maar ik hoor ook vaak dat ze hem hebben uitgezet, terwijl ze eigenlijk niet weten hoe dat moet. Ze denken dat één druk op het knopje dat het scherm uitzet, voldoende is. Nee dus. Uit is de diezelfde knop vasthouden totdat er een bericht verschijnt om het toestel uit te zetten. Door hier positief op de antwoorden gaat het apparaat echt uit.
Van Arkefly kreeg ik te horen dat het cabinepersoneel controleert of iedereen zijn elektronische apparatuur uit heeft gedaan. Indien dit niet wordt opgevolgd, wijst het de passagier op de gevaren van het gebruik en soms wordt een safety briefing card als de passagier nog steeds weigert om het apparaat uit te zetten. En daarmee hield de uitleg op. En ik denk dan: 'En dan?'
Ik ervaar dat alleen gevraagd wordt om het apparaat uit te zetten. Daar blijft het bij. Ik heb dezelfde ervaring overigens ook bij andere luchtvaartmaatschappijen.


Wie er ook gelijk heeft maakt in dit geval niet uit: regels zijn regels en voor nu geldt: uit is ook echt uit. Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan je medepassagiers en schakel je apparaat uit totdat er een passende oplossing komt. Inzicht in de houding en het gedrag van de passagiers ten aanzien van deze apparaten tijdens de reis moeten de luchtvaartmaatschappijen helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over het gebruik ervan in de toekomst. Tot die tijd moeten ze duidelijk en consequent communiceren naar de reiziger. Overigens is er geen bewijs dat mobiele telefoons tot ernstige verstoringen of defecten van vliegtuigsystemen heeft geleid.

En ach, is het zo'n probleem om het eerste en laatste halfuur van een vlucht je apparaat uit te zetten. De rest van de vlucht kun je hem gewoon gebruiken om een spelletje te spelen of een filmpje te kijken. Wel even op de vliegtuigstand zetten natuurlijk.

Andre van Luttikhuizen