Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe (on)veilig is de nieuwe elektronica voor vliegen

De regels voor vliegen zijn enorm strikt: we moeten op tijd inchecken, de bagage mag niet te zwaar zijn, een paspoort is vereist, we moeten op tijd bij de gate zijn, we worden gescand en we mogen geen vloeistoffen meenemen aan boord. Eindelijk zitten we dan op onze gereserveerde plaats, de handbagage is opgeruimd, de gordel is vastgegespt en langzaam wordt het vliegtuig naar achter geduwd om vervolgens te gaan taxiën. Het cabinepersoneel licht ons live of via een video in over de veiligheidsvoorschriften aan boord, de plek van de nooduitgangen, en waar het zwemvest ligt. Iedereen moet alle elektronische apparaten zoals tablets, smartphones en e-readers uitzetten tijdens taxiën, stijgen en landen zodat het cabinepersoneel en de piloten ongestoord hun werk kunnen doen. Daarnaast moet tijdens de vlucht het apparaat in vliegmodus vanwege de radiogolven die een verstoring aan het navigatiesysteem en de boordradio van het vliegtuig kunnen veroorzaken. En juist bij het gebruik van elektronica in het vliegtuig gaat er veel mis.



30 procent van de vliegtuigpassagiers laat per ongeluk hun elektronische apparatuur aanstaan tijdens de vlucht. Dit is de uitkomst van een studie onder Amerikaanse reizigers van APEX en CEA n.a.v. van de uitspraak: "Vliegtuigpassagiers vertrouwen op hun smartphones, tablets en e-readers als essentiële reisgenoot."

Per ongeluk? Hmmm.

Veel reizigers denken dat ze het beter weten, ze vinden de regels belachelijk en niet voor hen gelden en dus veranderd moeten worden. Ze zien niet in dat hun gedrag een bedreiging voor de veiligheid van de vlucht zou kunnen zijn. Daarnaast zijn sommige gewoon te lui om hun apparaat uit te schakelen.


Ik heb hierover onlangs navraag gedaan bij Arkefly. De vraag was hoe onveilig het eigenlijk is dat een smartphone aanblijft tijdens stijgen en landen. Ik zag nl. dat sommige passagiers in mijn omgeving de smartphone niet uit zetten, maar standby of op de vliegtuigstand. En voordat het vliegtuig amper de grond raakt, klinken de bekende deuntjes van Nokia, Apple en Samsung alweer door de cabine. Uit is bij mij uit, maar ik hoor ook vaak dat ze hem hebben uitgezet, terwijl ze eigenlijk niet weten hoe dat moet. Ze denken dat één druk op het knopje dat het scherm uitzet, voldoende is. Nee dus. Uit is de diezelfde knop vasthouden totdat er een bericht verschijnt om het toestel uit te zetten. Door hier positief op de antwoorden gaat het apparaat echt uit.
Van Arkefly kreeg ik te horen dat het cabinepersoneel controleert of iedereen zijn elektronische apparatuur uit heeft gedaan. Indien dit niet wordt opgevolgd, wijst het de passagier op de gevaren van het gebruik en soms wordt een safety briefing card als de passagier nog steeds weigert om het apparaat uit te zetten. En daarmee hield de uitleg op. En ik denk dan: 'En dan?'
Ik ervaar dat alleen gevraagd wordt om het apparaat uit te zetten. Daar blijft het bij. Ik heb dezelfde ervaring overigens ook bij andere luchtvaartmaatschappijen.


Wie er ook gelijk heeft maakt in dit geval niet uit: regels zijn regels en voor nu geldt: uit is ook echt uit. Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan je medepassagiers en schakel je apparaat uit totdat er een passende oplossing komt. Inzicht in de houding en het gedrag van de passagiers ten aanzien van deze apparaten tijdens de reis moeten de luchtvaartmaatschappijen helpen om weloverwogen beslissingen te nemen over het gebruik ervan in de toekomst. Tot die tijd moeten ze duidelijk en consequent communiceren naar de reiziger. Overigens is er geen bewijs dat mobiele telefoons tot ernstige verstoringen of defecten van vliegtuigsystemen heeft geleid.

En ach, is het zo'n probleem om het eerste en laatste halfuur van een vlucht je apparaat uit te zetten. De rest van de vlucht kun je hem gewoon gebruiken om een spelletje te spelen of een filmpje te kijken. Wel even op de vliegtuigstand zetten natuurlijk.

Meest gelezen

Volvo Ocean Race naar Nederland

De Volvo Ocean Race heeft een primeur.  De langste en zwaarste zeilrace finisht in juni 2018 namelijk voor het eerst in Nederland. Onze hofstad Den Haag is gastheer van de finish van dit grote zeilevenement.

De race is op 21 oktober 2017 gestart in Alicante en eindigt via o.a. Lissabon, Kaapstad, Melbourne, Hong Kong en Gothenburg in de haven van Scheveningen. 
Ter promotie van Den Haag reist er een enorme varende klomp achter de zeilers aan. Deze 'wooden shoe' vereist helpende handjes om de promotie een succes te maken. Kaapstad, die van van 24 november t/m 11 december de zeilers ontvangt, is op zoek naar vrijwilligers die willen helpen met het opbouwen, promoten en afbouwen van de klompboot tijdens de Volvo Ocean Race in Kaapstad.


Wil je helpen en ben je in de periode tussen 24 november en 11 december 2017 in Kaapstad? Wie wil dat nu niet :-). Geef je dan op via de Facebookpagina van het Kaapstad Magazine. Succes!
Lees hier meer over de finish in Den Haag


Tanzania: Serengeti

Het Serengeti National Park is misschien wel het beroemdste wildpark ter wereld. Serengeti betekent eindeloze vlakte.












Naast de Big Five (nijlpaard, leeuw, neushoorn, luipaard en olifant) leven hier nog 30 verschillende diersoorten (totaal 3 miljoen dieren) op de eindeloze savannes. De neushoorn is het enige dier van de Big Five die je zou kunnen missen, omdat deze erg zeldzaam is. Vogelliefhebbers kunnen ook hun hart ophalen in de Serengeti. Er zijn ruim 500 soorten vogels.

Een van de grote trekpleisters is de Grote Trek. Meer dan een miljoen gnoes en zo'n 200.000 zebra's trekken de grote vlaktes over van De Maasai Mara in Kenia tot in de Serengeti in Tanzania. De migratie hangt af van de regentijd, die jaarlijks kan verschillen. De totale lengte van de optocht kan wel 50 km bedragen. Natuurlijk volgen de roofdieren deze optocht op gepaste afstand en doen ze zich te goed aan de zwakke en zieke dieren.


Tijdens de migratie worden een paar rivieren overgestoken. Er vallen dan ook…

Geloof het of niet

Religie, godsdienst, geloofsovertuiging, filosofie en spiritualiteit. Veel begrippen voor een levenswijze of geloof. Of hebben ze toch allemaal een aparte betekenis? Internet geeft hierover geen eenduidige oplossing. Ik houd het maar op 'ergens in geloven' en heb de meest opvallende, die ik tijdens mijn reizen ben tegengekomen hieronder beschreven.

In zuid Vietnam ligt de kleurrijke tempel van de Cao Dai. Hier praktiseert men de ideale godsdienst bestaande uit een mix van het beste uit vele andere bestaande religies. Een bezoek aan de tempel en het meemaken van een dienst, waarin 'Het Oog' wordt aanbeden, is indrukwekkend. Meer weten over de Cao Dai klik hier.
Biddende families zitten in een kerk te bidden tussen duizenden kaarsjes die verspreid over de met dennennaalden bezaaide vloer liggen. Ze verdrijven boze geesten door te boeren na het drinken van veel cola. De boze geesten nemen bezit van de kippen, die vervolgens de nek worden omgedraaid. Zo verdwijnt de boze …

Kaapverdië

Nadat God de Aarde had geschapen, schudde Hij zijn handen schoon. De kruimels die daarbij vrijkwamen, vielen als parels in de Atlantische Oceaan. Dit laatste kunststukje van God was volgens de legende Kaapverdië.

Kaapverdië, of de Kaapverdische eilanden, is een eilandengroep die bestaat uit tien eilanden, waarvan er negen bewoond zijn. De hoofdstad is Praia. De naam komt uit het Portugees: Cabo Verde dat Groene Kaap betekent. Tot 1975 was het een kolonie van Portugal. Gemengd met Creoolse invloeden is hier een mix van Portugese stijl en Afrikaanse charme ontstaan. Kaapverdië behoort tot het exclusieve clubje landen dat voor het grootste gedeelte nog in oorspronkelijke staat zijn.

Kaapverdië ligt 450 kilometer ten westen van Senegal in de de Atlantische Oceaan. De eilanden, die tezamen een hoefijzer vormen, bestaan uit bovenwindse (Barlavento) en benedenwindse  (Sotavento) eilanden.
Het land van de eeuwige zomer kent nauwelijks regen. De zon staat elke dag loodrecht aan de strakblauwe …

Italië: Umbrië

Umbrië is een regio midden in Italië en wordt ook wel het groene hart genoemd. Schilderachtige dorpjes, kastelen en kloosters liggen verspreid over de vlaktes en glooiende heuvels. Ongerepte natuur, kunst en architectuur, de beroemde keuken en de vele festivals maken Umbrië uniek. Umbrië is verdeeld in noordelijk en zuidelijk deel.

Noord Umbrië
De toeristische steden in het noorden zijn Gubbio met zijn Palazzo dei Consoli, de hoofdstad Perugia met zijn Palazzo dei Priori en de Galleria Nazionale dell'Umbria en Assisi met de San Francesco Basiliek. Daarnaast heeft het twee mooie parken: die van Monte Cucco en van Monte Subasio.
Wie vanuit het westen Umbrië binnenrijdt zal als eerste kennsimaken met het Trasimeense meer. De leukste plaatsjes rond het meer zijn Passignano en Castiglione. In het meer liggen twee eilanden: Polvese en Maggiore.



Zuid Umbrië
Zuid Umbrië is bergachtig met de topper Monti Sibillini. Veel water ook met als hoogtepunt de Cascata della Marmore watervallen. De be…

Hong Kong lichtshow

Een van de grootste attracties van Hong Kong is 'The Symphony of Lights', een spectaculaire licht- en geluidsshow die iedere avond rond 20.00 uur de skyline van Hong Kong oplicht. De verlichting van meer dan 40 wolkenkrabbers dansen onder begeleiding van laserstralen op muziek en dompelt Victoria Harbour 15 minuten in een sprookjesachtig decor.

Het spektakel is opgenomen in het Guinness Book of World Records als 's werelds "Grootste Permanente Licht- en Geluidshow". De beste plek om deze grootste lichtshow ter wereld te mee te maken is vanaf de boulevard bij Tsim Sha Tsui op Kowloon.